Funktionsvariationernas utjämning

Nu så kommer jag till ett väldigt stort ämne som jag vill prata mycket om. Funktionsvariationer. Det är ett annorlunda symptom som kan betraktas som en gåva som har varit hos människor, kanske ända från tidens begynnelse.

Det hemska var att alla de som hade dessa gåvor blev behandlade annorlunda, till och med mycket illa av alla andra omkring sig. De stötte ut dem, mobbade dem, pekade ut dem, skattade åt deras problem och brister, kallade de även för "defekta". Och det finns det som gör det även idag. Är det inte högtid att komma ur detta gamla tänkande och hemska beteende mot andra?

Jag kan säga detta: Människor som har en funktionsvariationer valde inte eller bad inte om att få dessa symptom. De har det svårt nog att ens leva och känna att de inte passar in bland andra.

Det här ämnet har jag väldigt mycket erfarenhet av. Jag har levt med funktionsvarierade och haft väldigt många vänner som har dessa gåvor. Och vad jag har kommit fram till är att; de som är födda med funktionsvariationer har det svårt men får det ännu svårare för systemet som lägger krokben för dem. Förstår de inte hur man ska hantera deras förmågor?

Bara det bevisar att de med funktionsvariationer behöver förståelse av alla, det är här jag tycker att man ska ge dem all den senaste teknik som kommer och som kommer att kunna göra att deras liv blir mer utjämnat.

Kommentarer

Populära inlägg

Det positiva om vad en av kända kvinnor har gjort - 3. Jane Goodall

Neuralink till för alla?

Det positiva om vad en av kända kvinnor har gjort - 8. Mary Anning

Världen behöver många fler Doc Martin

10 strålande förutsägelser om AI

Början. Det här är jag

Lista på skräckfilmer som visar mobboffer tar saker i egna händer

Utbildningen måste överleva

Cyber faror och enheter på internet

Pengar ansvarets tyngd