Vad AI & Neuralink kan ge för oss funktionsvarierade. Del 1

Jag kan själv försäkra och göra saker och ting uppenbart för funktionsvarierades del, därför att jag är en själv och dessutom lever med dem. Jag har erfarenhet och dessutom rätt att kunna prata om dem. Därför är jag både deras ögon och öron med att observera på vad AI och självaste Neuralink kan hjälpa oss.

Det finns alla typer av funktionsvarierade som inte kan läsa och skriva (dyslektiker). De som aldrig kan sluta prata och pratar som att tungan inte är kopplade till hjärnan. Vissa som kan prata om bara snuskiga och opassande händelser. Downs-syndrom. De som kan verka "normala" men har dolda begåvningar inom sig. Eller så är en del bara, som jag kan säga: efterblivna. (Och det är den onda sanningen som jag har upplevt med egna ögon och varit med om i verkliga livet; inga fördomar)

Ironiskt att vi inte kan veta allting om vår civilisation, hur den fungerar och vad som finns inne i den. Sedan överger våra överordnad oss med att förvänta sig att vi ska kunna veta allt deras styre, oavsett om man är en vanliga människa eller funktionsvarierad. Värst om man är en funktionsvarierad.

AI och hjälp har funktionsvarierade alltid varit i mest behov av. Med tanke på vår natur och alla förhinder som är begränsningar för oss, gör att våra drömmar nästan aldrig kan bli sanna. Trots att en del av oss har bra pondus, så är de inte ens i närheten av styrkan och uthålligheten som man vanligen behöver för att möta den verkliga världen. Funktionsvarierade har en natur att tro att godhet finns och att de kan göra och få det. Det är naivt. Men världen själv hade behövt ödmjukheten, därför att den har glömt godheten som funktionsvarierade äger. AI skulle kunna bota oss alla. Både våra synliga problem eller osynliga.

Kommentarer

Populära inlägg

Det positiva om vad en av kända kvinnor har gjort - 3. Jane Goodall

Neuralink till för alla?

Det positiva om vad en av kända kvinnor har gjort - 8. Mary Anning

Världen behöver många fler Doc Martin

10 strålande förutsägelser om AI

Början. Det här är jag

Albert Einsteins kloka ord och filmerna med dem

Stöd Neuralink

Lista på skräckfilmer som visar mobboffer tar saker i egna händer

Utbildningen måste överleva